youngrider - -

Alla inlägg under november 2011

Av Julia Konradsson - 30 november 2011 22:04

Hej!


Vet att jag har varit dååålig på att blogga idag, men vet bara inte vad jag ska skriva om ? :s

Vad vill ni att jag ska skriva om? Till ex, lägga ut mer videos? Bilder? Outfits? Mer "info" om hästarna ? ;) Länka bloggar? Roligare inlägg? :P Vad tycker ni om bloggen, dålig, sådär, bra ? Vad vill ni att jag ska förbättra på bloggen, har slut på idéer!! Nä, skoja bara ;)


 

 

     

 


Av Julia Konradsson - 29 november 2011 15:45

Idag har mamma och jag gjort ett riktigt fynd! Vi har köpt en ny "Badrock" åt Ambrosia och Ägir! Man kan göra riktiga fynd på Tradera och Blocket ;) Behövde en ny för våran var trasig, ni vet där fram där man knäpper den.


 Jacson, Fleece, 125cm med hals


 


 
Jacson, Fleece, 125cm med hals

Fint marinblått fleecetäcke med
hals.

125 cm.

Oanvänt

Påsen är öppnad för att kunna ta bílden,
annars har det legat i påsen hela tiden.


Ett riktigt fynd!!

Av Julia Konradsson - 29 november 2011 15:42

Nu inför tävling säsongen så kanske det är dags att träna på att knoppa en man på ett smidigt och snyggt sätt. Här kommer första-hjälpen-artikeln om... ja just knoppning.

Det är viktigt att man inte rycker/klipper manen samma dag eller dagen innan, för då är manen för "jämn" och man kan få det svårt att få en bra knopp.
Det som behövs är:


  • Gummisnoddar
  • Kam
  • Hårklämma
  • Våt svamp
  • Flitiga fingrar

 1. Blöt upp manen med svampen lagom mycket.

Ta sen kammen och dela upp manen i olika delar så att det ser jämt och snyggt ut mellan knopparna.


 2. Den ena halvan klämmer du fast med hårklämman, den andra

börjar du fläta.


 3. Börja fläta.

 VIKTIGT! Fläta så hårt du kan, för då blir det lättare att rulla upp flätan

 till en knopp. Fläta så långt ner du kan också, för då blir det inte så mycket tofs över.



 4. Snurra två varv med gummisnodden.

Vik sen in tofsen inåt mot flätan och snurra runt med

samma gummisnodd två varv runt flätan och tofsen så den sitter fast och inte är i vägen.


 5. Håll gummisnodden med tummen och långfingret med ena handen

och den andra handen så börjar du snurra upp flätan med tummen och pekfingret.

Vik in med höger tumme och pekfinger. Akta gummisnodden och fingrarna så du får plats att gripa tag med vänster handen. "Vik in, grip tag. Vik in, grip tag."



 6. Få ihop flätan till en boll och dra gummisnodden runt bollen.

Sätt gummisnodden långt ner så att den inte syns.




7. TADAAAA!!!! Nu har du fixat en snygg knopp!


Kom ihåg! Övning ger färdighet. Det ä inte lätt att få snygga och bra knoppar dirket. Om du vill veta om dom sitter bra så dra din hand lagom hårt genom alla knoppar. Då vet du om dom sitter för löst.


Lycka till!


Inte jag som gör knopparna eller något sånt.

Har kopierat från denna sida - http://dressyr.ifokus.se/articles/4d714ef8b9cb462239062424-knoppa-en-hastman


Säger samma sak - Lycka till!!


   


   

 


     





Av Julia Konradsson - 29 november 2011 07:50

Idag så kommer våran veterinär hem till oss, Göran Ström.

Han ska ta sista sprutan på Ambrosia (mot botulism) Sist hon tog sprutan sköte hon sig jätte bra! En riktig dröm var hon ;) Tror att hästarna börjar få lite överskotts energi, men har ju fått medecin nu. Så jag blir nog frisk snart! 

Av Julia Konradsson - 28 november 2011 14:34

JA! Nu har jag äntligen fått medicin mot halsfluss, som jag har haft i två veckor! Tycker inte att man ska behöva längta efter medicin !?

Men men, sånt är livet!!

Nu när jag blir frisk snart så satsar vi på KM med Ägir! Och sen blir det att träna inför vårens tävlingar, så att jag kan få kval till SM! Bakdelsvändningar, ryggningar, stärka honom i galoppen och träna på lite slutor/öppnor :)
+ Så ska ju Ambrosia ut till vårens träningar också! Om hon är stark nog, men det räknar jag med! För hon har utvecklats massor ;)



Av Julia Konradsson - 28 november 2011 09:56

Här kommer lite andra bilder som jag lovade om ;)







   

   

   

   

   


Av Julia Konradsson - 27 november 2011 18:45

Det var och är så kul att vara i Globen! Var ju där i går och shoppade i massssssor! ;)
Ni kan tro att jag har en ny outfit att visa er... NU = I love BR!

+ Kollade nyss statistiken, och fick en riktig CHOCK! Den bara pekade rakt uppåt!

Kul att ni är inne och läser/följer.

(Vart lite ändringar i listan :P)



Jag bra älskar deras shabrak + lindor!



Det blev Bronsiga Catago boots istället för vita (Som aldrig finns i st small!)


Köpte även denna snygga Piké tröja från Agria!



Stallboken! Denna kommer jag få mycket användning av! 



Äntligen har jag köpt en Donut! Ni kanske vill ha en snyggare bild... (?)


   


Den var en som fixade håret på mässan, så att jag visste vad jag skulle köpa ;)
(Det är det som är på bilden ovan)



 Fick även lite Gratis prover!



 Äkta Swarovski kristaller, en liten tröstpresent av mamma o pappa (Fick den idag) För mitt marsvin gick bort :'(
(Skulle ha fått den i Julklapp)

Är fortfarande sjuk, mår rent ut sagt skit dåligt!


Men det var allt för mig! Kommer lite andra bilder sen när jag har tid ;)


 

 

   


   


Av Julia Konradsson - 27 november 2011 18:27

Grattis Patrik Kittel som red Toy Story och vann FEI Grand Prix Freestyle med 79.4%

Två var Tinne Vilhelmson-Silfven med 79.3%, och trea var Isabell Werth med 78.4%



Också bild från google.se ;) 


Ovido - Quiz & Flashcards