youngrider - -

Alla inlägg under juni 2012

Av Julia Konradsson - 30 juni 2012 22:40

Hallå!


Skulle ha bloggat när jag kom hem, men det blev inte riktigt så. Det blev bara ut med hästen, upp och byta om samt äta lunch. Och sen var det bara iväg till tävlingen igen. Så jag hann inte blogga, men ni kanske var inne på equipe och kollade hur det gick för mig? ;) Jag blev så himmla glad när mamma kom med protokollet! 65,53 % i LA, så nu har vi ett kval klart till Ungponny SM! Dessutom så höjde vi oss från igår + att det är det högsta jag har ridit på i LA:1!


Men i alla fall tänkte jag berätta om dagen från början!

'


Vi kom till tävlingsplatsen strax efter tolv, då gick vi och kollade hur banan såg ut. (skulle tävla ute idag, igår tävlade jag inne) sen fick vi ganska bråttom. Så vi skyndade oss tillbaka till bilen, lastade ur ambrosia och jag satte på mig mina grejer.

Skrittade till framridningen och började rida fram. Hon var riktigt taggad! Nästan lite övertaggad ;) När jag började rida fram henne så blev jag stressad att jag inte skulle hinna rida fram henne. Men jag hade gott om tid på mig, och när jag själv skärpte mig så blev hon bara underbar. Hon gjorde fin mellantrav och fina volter, och var mer ihop i formen. Så då började vi skritta mot utebanan. Det var ganska långt till utebanan, så det gäller att vara ute i god tid ;)


När vi kom till utebanan så var det långt tid kvar till start, så jag skrittade runt så att hon kunde titta lite och så. sen så fick man rida i en rund coral. Tillls man fick gå in i collectingring.



När jag fick gå in på banan så tycke hon att det var läskigt, hon var mycket på tårna, och hon fick extra stora ögon för domaren + skrivaren. (eftersom dom satt i en transport) hon ville verkligen inte gå förbi dom. Men dom började prata med henne och lugnade ner henne samtidigt. Så jag fick tillslut förbi henne ;) Tur det!

Jag tyckte hon gick bra, väldigt spänd, men hon vart bättre i galoppen! Det börjar verkligen bli hennes starka sida! Jag tyckte hon var fin igenom trav- och skritt delen, men hon vart bättre i galoppen! Mycket mjukare och mer avspänd, är som sagt väldigt nöjd med henne!


Nu taggar vi om inför imorgon ;) Vi satsar på att få ett till kval till Ungponny SM! Är taggad! Håll gärna en tumme!


  


  


  


 


  


 


 


Av Julia Konradsson - 30 juni 2012 09:31

Godmorgon alla läsare!


Har varit ute och morgonfodrat, + kollat så att allt är klart. Det ända som inte är packat är:


Glansspray

Snoddar

Ryktlåda

Hästen ;)

Kavaj

Min väska


Allt annat är packat och klart! Ska äta frukost nu, samt fixa mig själv iordning. För att sen gå ner till bilen, och sen till stallet för att knoppa ambrosia.

Jag vet inte om jag hinner blogga mer nu på morgon/fm, men när jag kommer hem så ska jag självklart blogga! ;)


Ni kan även kolla online: http://online.equipe.com/sv/competitions/4554


Nu gäller det, att sätta kvalen till Ungponny SM! Håll gärna en tumme eller två! ;)

 

Av Julia Konradsson - 29 juni 2012 20:24

Det är mycket som tvättas när det är så mycket tävlingar, och när det  är meeting! Så fort man kommer hem är det bara att slänga in kläderna och schabrak, skydd, lindor osv, i maskin ;) Men det är ju kul samtidigt!

Nu är allting klart inför imorgon i alla fall, allt är packat och klart + tvättat. Det är bara knoppningen som är kvar! Men imorgon startar jag inte lika tidigt, så jag fixar det imorgon. Imorgon startar jag:


Lördag 30 Juni:

LA:1 13.18


Söndag 1 Juli:

LA:1 09.03 


Nu är det bara att TAGGA! ;)


 




Imorgon eller på söndag så kommer reklamen tillbaka till min blogg, så vad tycker ni? Med eller utan? Själv tycker jag utan, för att den blir mer stilren då ;) 

Men säg vad just DU tycker!



Av Julia Konradsson - 29 juni 2012 13:20

Utvärdering tävlingsplats Gripens RF

Rida fram: Det var bra underlag och fin ridbana! Den var väldigt stor, så att många ryttare fick plats ;) Jag vet inte om man fick hålla koll på tiden själv, eller om någon säger till? Jag gick ungefär en halv timme innan start upp till ridhuset och väntade. (joggade och skrittade henne medans jag väntade)

Ett extra + är att det fanns två ridbanor, en uppe vid ridhuset och en nedan för stallen.


Funktionärerna: Dom var väldigt trevliga och hjälpsamma!


Ridhuset: Bra underlag! Inte dammigt eller något sådant! Lite dålig info när man ska in på banan, om man ska rida runt inne på banan först, eller om man börjar rida upp programmet på en gång.

Det var bra för Ambrosias del att man fick rida runt inne på banan först!


Cafeterian: Fanns mycket som man kunde välja på!


Priser: Fina och stora rosetter! Dom har väldigt väldigt fina priser på Gripen, oftast i alla fall! (vet det eftersom jag har vunnit en gång) 


Parkeringen: Var väldigt stor och bra, det fanns mycket plats! Det låg ganska nära till framridningen också!


Övrigt/sammanfattning: Dom var snabba med resultat, + att equipe används! Fin anläggning, otur var att det inte var så många som var där och sålde hästgrejer, St Hippolyt var där och sålde foder. Det hade varit kul med mer buiker när det ändå är så stor tävling!


Betyg: 5 av 5


 








Av Julia Konradsson - 29 juni 2012 11:51

Hallå!


Har precis kommit in från stallet! Har lastat ur Ambrosia och knoppat av henne, så nu är hon ute i hagen! ;) Kan börja med att berätta om dagen. (Igår duschad jag ambrosia men knoppade henne inte) så jag gick upp runt kl 5 och började med att gå ner till stallet ;) Jag tog ut Ambrosia och började knoppa henne. Samtidigt borstade jag av henne och satte på henne sitt åktäcke, allt var redan packat och klart ;)

Vid halv åtta åkte vi ungefär, vi räknade med att det skulle ta ungefär en timme att åka dit, men det tog bara en halv timme! Så vi gick och startanmälde oss, och sen lastade vi ur ambrosia och så började jag skritta fram henne.

Jag skrittade måånga varv innan jag började jobba henne, eftersom jag hade en timme på mig att rida fram. Brukar ha en halv timme på mig att rida fram istället, men eftersom det är ny miljö och ny hästar så skulle hon få tid till att titta lite och sådär ;)


Men i alla fall så var hon så himmla underbar på framridningen! Behövde inte rida henne särkilt länge, men jag tränade och tänkte mycket på att ha henne loss i båda sidorna så att hon var mjuk och fin. Tränade också på tio-meters volter i galopp.


Det tog ett tag innan jag fick gå in på banan + så trodde jag när man fick gå in på banan att man skulle rida upp programmet på en gång, men det sulle man inte.

Hon var väldigt väldigt spänd! Hon tyckte allt var läskigt i ridhuset ;) Trav och skritt delen var helt okej, hon var lite på tårna, men jag är nöjd. I galopprogrammet kom hon verkligen till sin rätt! Där var hon riktigt fin, vi gjorde runda och fina volter! Tyvärr så blev det ingen skillnad i mellangaloppen eller mellantraven. Men det är bara att komma igen till imorgon!


Vi slutade på en 9 plats på 64,46 % jag är verkligen jätte nöjd med procenten!



Men nu laddar vi om inför imorgon! Mitt mål är att få över 64 % i LA1 så att jag får ett kval till Ungponny SM ;)


Bloggar mer under dagen!

Snyggingen!

 


 









Av Julia Konradsson - 28 juni 2012 22:52

Utvärdering Katrineholm RF


Parkering: Stort med gott om utrymme
Seketariatet: Resultaten var de snabba med och glada och trevliga ;)
Framridningen: Fanns att välja mellan att rida fram utomhus och inomhus, dock på utebanan var det stora vattenpölar, vilket ingen kan göra något åt men det drog ner.
Tävlingsbanan: Det var bra underlag, bara lite blöt ;)
Cafeterian: Fanns mycket gott att välja på ;)
 
Minus: Equipe användes inte
Plus: Det var en väldigt fin tävlingsplats! Och dom höll tiderna väldigt bra.
 
Betyg: 4 av 5
 
 
 
 
 
 
Av Julia Konradsson - 28 juni 2012 10:31

Hallå!


Nu ska jag äntligen börja blogga igen! Har varit riktigt dålig på det sista tiden, har inte känt att jag har haft så mycket tid till bloggen. Men nu är jag iallafall tillbaka! Jag kan börja med att berätta vad som hände i tisdags, på kvällen så skulle Ambrosia och jag tävla i Katrineholm RF Kvällsdressyr. Så dagen bestod mest av packande, Ägir fick vara ledig men han kommer få många tuffa dagar framför sig ;)

Men iallafall vi åkte runt halv fyra, så vi kom fram en timme innan start. Vi gick till seketariatet och anmälde henne. Den här gången var det inga kvalkort som skulle in, det var träning + miljö träning för hennes del! Jag började rida fram en riktigt spänd Ambrosia!


(Det fanns ett ridhus och en utebana) jag började med att rida fram henne ute, dock var det väldigt mycket vatten + var det många som redfram då. Så jag gick in i ridhuset i stället, men där inne var jag inte särskilt länge. Hon tyckte det var väldigt läskigt ;)

Så jag bestämde mig för att rida ute, hon var inte så spänd då. Mycket finare! Jag galopperade mest eftersom hon hade mycket energi. Hon var väldigt nyfiken på allt och alla! ;)


Väl inne i collectingring så var hon väldigt spänd igen, och den var väldigt stooor. Den var som en hel ridbana, så man red två stycken samtidigt. När det var ens tur att gå in på banan så kunde man rida runt banan. Jag skrittade runt, (jag visste inte hur hon skulle reagera) men hon skötte sig riktigt bra. Hon tyckte bilen var lite läskig, men det är bra miljöträning! ;)


Väl inne på banan var hon fin, väldigt spänd. Försökte få ut henne i hörnen men det gick väl inte så jätte bra ;) I början var hon fin, men sen gick det inte så bra. Vi gjorde ojämna serpentiner och volter, i trav. Så jag var inte nöjd med min ritt/prestation. Jag slutade på en 5th placering med 60,69 % , jag läste igenom protokollet och hon skrev att Ambrosia var inte helt loss i höger sidan. Det var sant, så då satte jag upp ett mål att få henne loss i höger sidan till nästa klass.


Framridningen LA1


Den här gången så skulle jag inte "mes" rida ;) Det kan bli så när jag rider Ambrosia, att jag är alldeles försiktig. Man ska vara försiktig, men inte "mes" rida som jag gjorde i LB1 ;) (det är vad jag tycker) Och vilket goo hon hade på framridningen! Vilken ponny! Hon var riktigt fin, och jag tror hon tyckte att det var kul! Och den här gången så skulle hon vara riktigt lösgjord i höger sidan. Vi var båda riktigt taggade! 


När vi fick startsignalen så var hon riktigt fin, hade en jätte bra känsla inne på banan! Tyvärr orkade hon inte riktigt göra mellantrav så det blev inte så stor skillnad. Men resten av programmet var hon jätte fin! Den enda missen vi hade var i vänster galoppen, efter tio-meters volten bröt hon av till trav, men jag fattade bara om och fortsatte ;)

Var riktigt nöjd när jag gick ut!

Vi slutade på en 2 placering på 61,53 %, så vi höjde oss! Ett extra + är att LB1 var lokal och LA1 regional!


Är så nöjd med henne! Nu taggar vi om till imorgon då det är meeting i Gripen! Ska bli så roligt!


Bjuder på en gammal bild så länge ;)


 



Av Julia Konradsson - 23 juni 2012 22:39

Hej alla läsare!


Har haft en riktigt bra dag idag, hoppas ni också har haft det! Dagen började med att jag gick upp runt kl 10, loggade in här då, (Hann tyvärr inte blogga..) men iallafall så hade jag fått en ny kommentar, och gissa från vem då? Malin Lönn som äger Casiopeia 2! Tyckte det var grymt häftigt ! Tänkte svara på kommentaren nu!


Kommentar till Bilder Från Strömsholm.

Malin Lönn-Casiopeia 2

Fredag 22 juni 23:22

Hejsan! sökte lite på google och hittade din blogg, såg att du knäppt kort på mig och "pia" på

strömsholm. Fina bilder du fick! :)

http://www.tothefuture.blogg.se


Svar:

Hej!

Tack så jätte mycket! Fin blogg du har! :) Hon är så grymt fin Casiopeia!




Resten av dagen så kom min kusin hit, så jag fick hjälp i stallet (Jag skulle ta hela stallet idag igen) och så hjälpte hon mig med att rida Ägir. Fick två hästar motionerade samtidigt! ;) Resten av dagen har varit rätt lugn, vi var klara i stallet runt 17, efter det gjorde vi inget speciellt.


Jag red dressyr på Ambrosia idag, eller joggade och galoppjobbade henne mest. Hon var mjuk och fin i munnen, men det blev mest "lull". ;)  Imorgon har jag inte bestämt vad jag ska göra med henne, måste planera nu innan tävling! Ägir ska jag iallafall rida ett ordentligt dressyrpass på!


Ska gå upp tidigt imorgon för annars lär jag nog inte hinna, ska försöka blogga imorgon! Godnatt bloggen!


Har inga nya bilder, så bjuder på en gammal ;)


    

Ovido - Quiz & Flashcards