youngrider - -

Alla inlägg under oktober 2012

Av Julia Konradsson - 30 oktober 2012 08:10

Godmorgon alla läsare!


Idag så blir det mest att vara i stallet, som alla andra dagar ;) Ambrosia och Ägir ska ridas, stallet ska fixas och sen om jag får lite tid över ska jag försöka fota lite grejer som ska säljas! Schabrak och lite sånt där ;) Så man får in lite pengar till globen, som är om ca en månad! Såg att statisktiken hade stigit i taket igår också, super kul! 330 sidvisningar och jag har inte bloggat på knappt 2 månader? Nu blir man ännu mer taggad att sätta igång bloggen igen!


Jag har inte bara varit nere på ungponny championatet utan två stycken andra tävlingar också! Som jag ska skriva om idag ;) (i alla fall en av dom) Måste även ladda in resten av bilderna också ;)


Ambrosia ska antingen joggas eller ett dressyrpass på banan har inte riktigt bestämt mig än..

Ägir ska ut i skogen och galopperas eller ett dressyrpass på banan ;)


Pic. Två bilder på mina stjärnor för några veckor sen ;)

 


 



Av Julia Konradsson - 29 oktober 2012 20:26

Hej alla läsare!


Nu kommer ett jätte lååångt inlägg om Ungponny Championatet ;)


Kan inte mer än annat säga att det är otroligt vackert nere i skåne! Men i alla fall så åkte vi ner på fredag förmiddag runt kl 11. Var framme i Falkenberg runt kl 19 - 19,30 och resan dit gick super bra! Bra väg och det kändes absolut inte långt, fast det var ungefär 50 mil ner dit så gick det super fort!


Ambrosia var super duktig och stog stilla hela vägen ner (med pauser) och kan säga att det var en ganska laddad och trött tjej som gick ut från transporten nere i Skåne/Falkenberg! När vi kom fram gick vi direkt och anmälde oss sedan lastade vi ut Ambrosia och jag promenerade henne medans mamma fixade boxen så som spånbalar och ställde dit tävlingsskåpet, hängde upp boxgardinen (med hjälp av pappa och David såklart!) osv.


Ställde in henne i boxen och hon fick extra foder såsom hö + krafft, gick och hämtade ytterligare mer saker. När allt var klart och Ambrosia hade fått mat och vatten så gick mamma och jag och kollade vart framridningen var och tävlingsbanorna. Vi hittade dock bara till hoppningen, så vi fick gå till seketariatet och fråga (det var mörkt ute) och då låg det tydligen i en liten "skog" (det var träd runtomkring framridningen och banorna) så vi kollade morgonen dagen där på.


Efter det gick vi och kollade till Ambrosia och tog ut henne på en promenad till. Hon tog allt med ro, men väldigt väldigt spänd i mörkret! Hon gjorde några språng i luften, men det blev inget mer med det. Efter att vi hade gått med henne ett tag så tog vi in henne i boxen och gav en kvällsmat, och låste sadelskåpet. Man vet ju aldrig.. ;) Åkte sen till skrea camping som vi skulle bo de kommande dagarna osv.


Lördagen: Nu var det dags för TÄVLING! Gick upp runt kl 5, fixade mig och åt frukost. Runt 6,30 åkte vi till tävlingsplatsen (som låg knappt 10 minuter från campingen) fodrade Ambrosia och jag började knoppa henne.


Hade starttid kl 09,09 så jag ville ha ungefär 1 timmes framridning, eftersom hon var så himla spänd kvällen innan! Sadlade henne och sedan gick vi och frågade om man fick ha luva på eftersom det var ett fruktansvärt väder! Det stormade och regnade något fruktansvärt! Tyvärr hade inte överdomaren kommit än, och det var snart dags att gå ut och börja skritta fram henne. Så vi hoppade det, ifall man inte fick ha luva (vill ju inte bli diskad om man inte får ha luva) började skritta fram henne i ungefär 10-20 min. Började jogga fram henne och vilket GO hon hade i traven! Riktigt härligt var det! Skrittade henne och sen började jag jobba henne i galoppen/traven där hon var fin och lösgjord i båda sidorna. Gjorde mycket volter, skänkelvikningar och det mesta som var med i programmet. Märkte att jag hade alldeles för lång framridning och det blev bara värre och värre väder.


När det var dags för första start, så joggade jag ambrosia och bara kände igenom henne och laddade. Banorna var tänkte med vatten så man började ju undra hur det skulle gå!? När det var min tur så blev det värsta vädret som det kunde bli ! Det var som såpa i sadeln så jag gled runt, och skänklarna kunde inte ligga still eftersom jag inte fick något stöd..! Ambrosia gillade inte underlaget, och jag fick knappt fram någon trav på henne! Det gick skit hela programmet så jag valde att utgå efter halva programmet. Det var inte värt det när jag knappt fick fram några gångarter och att underlaget verkligen sög på hästarna, det var väldigt tungt och blöt!


Skrittade av henne och gick mot stallarna, allting var dyngsurt! Torkade av henne, och gav henne lunch, la på henne ett "badtäcke" sedan tog vi med alla grejer d.v.s sadel, träns osv, till screa camping och torkade dom hemma och putsade av dom på kvällen när dom hade torkat ;) Vi åkte tillbaka till tävlingsplatsen och byte täcke på Ambrosia och mockade ur boxen. Det hade regnat så mycket så att boxarna var genom blöta, så vi fick mocka ur ungefär halva boxen och fick en gratis spånbal att strö med.


Senare på dagen så åkte vi till Ullared! När man ändå hade lite tid över och var i farten så passade vi på! ;) Var faktiskt inte så imponerad alls, hästdelen var ganska liten och det var den ända "delen" som vi var i. Men fick ändå med mig lite hem! Bl.a en slicksten som Ägir tycker är såhäääär god! ;) Efter Ullared åkte vi till stallet igen ;) Tog ut henne på en liten promenad, sen gav vi henne hennes eftermiddag och byte vatten. Senare på kvällen gick vi ner till stranden, det var riktigt riktigt riktigt fint!! (Har tyvärr inga bilder från när jag tävlade eftersom det regnade så mycket, men bjuder istället på några från stranden!)


Om ni klickar på bilderna blir dom större ;)

  


  


  


  


  


  


    


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


    


    


  




Söndagen: Idag var jag första startande i klassen så vi gick upp samma tid som dagen innan, gjorde mig i ordning och åt frukost. Åkte till stallet fodrade Ambrosias morgon samtidigt som jag knoppade henne. Det var mycket bättre väder än dagen innan, det blåste bara men inget regn.


Det här gången så red jag inte fram lika länge som på lördagen OCH så fanns det tydligen ett ridhus att rida fram i, så jag red fram i ridhuset istället. Hon kändes mjuk och fin när jag joggade fram henne, en aning spänd men det släppte efter att jag hade "visat" henne ridhuset ;) Dock var hon lite tjurig när jag skulle fatta galopp, så jag fick säga till henne och då sparkade hon bakut. Men hon gjorde inte om det i alla fall ;)


Banorna var riktigt fina på söndagen! Vattnet hade runnit undan ganska bra, så det var varken tunkt eller blöt. Vi genom förde ett riktigt bra programm och slutade på 68,?% var super nöjd med henne, ställde in henne i boxen gav henne lunch och åkte till screa camping och packade, och städade osv. Sen åkte vi tillbaka, och då gick jag och kollade resultat listan och jag låg 2a! Så vi kunde inte åka än eftersom det var 3 placerade, när dom sista ekipagen hade ridit blev jag ner puttad till en delad 4a plats. Så då packade vi allt och åkte hem.


Är super nöjd med helgen även fast lördagen inte blev så lyckad! ;) och jag kan lova om det hade varit bättre väder på lördagen så hade vi varit i toppen och fightast!


  


  


  


  


  


  


  


 


  


  


  


  


  


  



  


  


    


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


Innan vi åkte ifrån campingen så var vi ner till stranden en sista gång! Så här kommer några bilder till ;)


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  

Av Julia Konradsson - 29 oktober 2012 10:10

Hej alla läsare!


Nu ska jag ta och börja blogga på riktigt igen! Har massoooor att berätta och mycket bilder på G! Ska bli kul att komma igång med bloggen igen, då den har varit mycket i andra hand ;) Nu är det i alla fall HÖSTLOV! Ganska härligt och ett perfekt tillfälle att komma igång med bloggen igen som sagt ;) Ska ta och börja ladda in alla bilder från kameran och börja berätta om Ungponny Championtet, och kanske förberedningarna innan det!


Ska ta och börja på en gång! Så vi hörs! ;)


Pic. Bild på en av mina stjärnor från Ungponny SM!

 

Ovido - Quiz & Flashcards