youngrider - -

Alla inlägg under april 2013

Av Julia Konradsson - 22 april 2013 21:24

Hej alla!


Det vart ändrade planer för igår och den här veckan! Ambrosia fick vara ledig igår och Ägir fick gå ut en sväng i skogen tillsammans med Chess. Idag så fick Ambrosia istället gå ut i skogen! Chess var ledig och Ägir tänkte jag jogga på banan men det blev inte riktigt så kan man säga ;)


Istället blev det ett lite lättare dressyrpass! Drog fram några bommar också så att vi kunde trava över dom också. Tränade mycket på galoppen att han skulle kunna öka och sen komma tillbaka i samlad galopp. Det gick hur bra som helst! Han var väldigt mjuk och fin i sidorna, även väldigt sammarbetsvillig (som han brukar vara) tror han tyckte det var lite roligt ändå att gå på banan ;)


Gjorde mycket halvhalter och att han också skulle lyssna på mina skänklar och hjälper, blev även mycket lösgörande arbete. Han kändes suuuuuper duper fin från början till slutet av passet! Så himla kul med såna pass. Imorgon kommer jag nog galoppera nere på galoppslingan med honom eller jogga på banan.


Här kommer i alla fall planeringen för den här veckan!


Måndag: Ambrosia ut i skogen, Ägir ett lättare pass på banan.


Tisdag: Ambrosia ett dressyrpass på banan, Ägir galoppera på galoppslingan.


Onsdag: Ambrosia dressyrpass på banan med mycket lösgörande arbete, Ägir dressyrpass på banan.


Torsdag: Jogga Ambrosia, ut i skogen med Ägir


Fredag: Jogga Ägir, ut i skogen med Ambrosia


Lördag: Lättare dressyrpass för Ambrosia men med mycket lösgörande arbete, Ägir dressyrpass på banan.


Söndag: Ambrosia tävling i Arboga, Ägir ut i skogen eller vila.


Så kommer förhoppningsvis den här veckans schema att se ut! Ska även försöka se till att ta några bilder som jag kan bjuda på här ;) Hade tyvärr ingen fotograf idag så det blev inga bilder på Ägir.


Men här kommer några bilder ifrån tävlingen i lördags i alla fall!


När jag joggade fram!

 


 


 


 


 


 


 





Av Julia Konradsson - 21 april 2013 19:35

Hej alla läsare!


Var som sagt på tävling igår som Gripens RF arrangerade, så jag tävlade på hemma klubben igår! Det blev bara en klass, och det var en LB:1. Min startid var 13,49 vi kom så vi var där ungefär vid 12,30 så vi hade gott om tid på oss att startanmäla och lasta ur osv.


Började med att skritta fram henne i ungefär 15 minuter, hon kändes väldigt lugn och fin! Började sedan jogga fram henne i lite långsammare tempo än vad jag brukar göra, hon var taktmässig och mjuk i båda sidorna. Hade en bra känsla hela tiden och när jag började sätta lite krav på henne vart hon ännu finare! Gjorde även många galoppfattningar i båda varven för att kolla om hon lyssnade på mina hjälper, eftersom vi har haft lite problem med galoppfattningar. För att vi har tränat väldigt mycket på att hon ska fatta galopp från skritt, och sen inte tränat lika mycket på att fatta ifrån trav.


Men galoppfattningarna satt som en smäck! Allting kändes super bra.


När vi väl kom in i ridhuset vart hon lite spänd och tittig men var ändå väldigt framåt i collectingring. När ekipage som var före oss hade ridit klart då var det dags för oss att gå in på banan. Gissa vad som händer då? Ambrosia ville verkligen inte gå in på banan! Och det var för att hon tycket att det var alldeles alldeles för smalt för henne att gå in där. Fick lov att "lura" in henne och det var att hon trodde att vi skulle gå förbi men jag svängde snabbt in och då kom vi in på banan som tur var!


Väl inne på banan var det som om hon tappade glöden. Hon gick inte fram för skänkel och lyssnade inte på mig. Fick rida varje steg i traven och skritt och + det så red jag fel väg.. Aldrig hänt förut, kändes verkligen kaos. Men vi red vidare och galoppfattningarna var riktigt riktigt rikktigt fina! Höger galoppen var extra fin för där hade hon eget driv, vi hade väldigt många missar måste jag säga, men en vinst för oss var att vi kom in och ut ifrån banan och att hon var riktigt fin på framridningen. Procenten blev 67,24% och vart väldigt glad och chockad! Eftersom det gick som det gick! Fick även väldigt fina ord ifrån domaren: Positivt ekipage med bra takt och trevliga grundgångarter. Önskas mer visade längningar. Prydliga vägar!


Blir så himla glad när man får så fina ord! Vi knep även fjärde placeringen! Dock var det lite synd att Ambrosia inte fick följa med in på prisutdelningen eftersom den som kom fyra skulle gå in utan häst. Men är ändå väldigt glad!


Här kommer en bild från igår! Kommer förhoppningsvis mer bilder imorgon!

 


Tänkte även byta header nu när det börjar bli vår ;)


Av Julia Konradsson - 21 april 2013 08:33

Hallå bloggen!


Förlåt för dom dåliga uppdateringarna! Har haft väldigt mycket den här veckan och förra veckan var jag som sagt sjuk. Men tänkte göra en "sammanfattning" av veckan i alla fall!


Måndag - Joggade Ambrosia, hur fin som helst. Ägir fick gå ut i skogen.


Tisdag - Skrittade ut i skogen med Ambrosia, Ägir joggades på banan.


Onsdag - Ambrosia fick vara ledig. Ägir fick gå ett dressyrpass på banan, han var super fin.


Torsdag - Skulle ridit lektion för Lotta, men tyvärr ställde hon in.. Så Ambrosia fick gå ut i skogen istället. Ägir fick vara ledig.


Fredag - Dressyrpass på Ambrosia, Ägir fick skritta ut i skogen.


Lördag - Tävlade jag Ambrosia! Ägir fick vara ledig.


Jag tävlade faktiskt igår! Tänkte skriva hur det gick senare idag.. ;) Ambrosia ska i alla fall gå ut i skogen och Ägir ska jag galoppera på våran "galopp-slinga" som vi kallar den.


Men skriver mer senare!

 


Av Julia Konradsson - 9 april 2013 13:50

Hej bloggen!


Igår så skulle jag som sagt rida dressyr på Ambrosia, meeen de blev tyvärr inte så. Hämtade in henne från hagen och när hon stog i stallgången så såg vi att hon hade tappat sin vänstra framsko. Så jag kunde inte rida henne igår, och så fick jag gå ut och leta rätt på hennes tappade sko. Tur hade jag och hittade den! Sparade cirka 100 kr på att hitta hennes sko och idag så kom våran hovslagare och fixade det!


Riktigt tur hade vi, dels att jag hittade skon och att våran hovslagare kunde komma så snabbt. Idag får hon vara i sjukhagen så att hon inte tappar en till sko eller något liknande, men imorgon kommer hon få gå i sin "vanliga" hage igen tillsammans med Chess!


I alla fall så gick Ägir ett dressyrpass på banan igår. Han kändes väldigt mjuk och fin men var på ett riktigt bråk humör! haha han tyckte nog att jag var lite jobbig ;) Tränade på galoppen att han skulle samla sig och sen länga på språnget och komma tillbaka igen. Tog inte så mycket eftersom varken han eller jag orkade (inte för att jag har dålig kondis utan för att jag är sjuk) Men vi blev sams till slutet och an vart riktigt fin och fick en fin takt i sin trav och väntade på mig istället för att bara springa ifrån mig.


Mår mycket bättre idag än vad jag gjorde igår, så idag ska Ägir få gå ett dressyrpass igen och Ambrosia kommer bara få skritta ut i skogen, det var ett tag sen sist.


Ni får ha det så bra så länge så skriver jag senare! Förresten så tycker jag att det snart är dags att ta några nya bilder och byta design osv, tycker den är lite väl vintrig nu när det börjar bli vår och allt!


 


 


 

Av Julia Konradsson - 9 april 2013 13:50

Hej bloggen!


Igår så skulle jag som sagt rida dressyr på Ambrosia, meeen de blev tyvärr inte så. Hämtade in henne från hagen och när hon stog i stallgången så såg vi att hon hade tappat sin vänstra framsko. Så jag kunde inte rida henne igår, och så fick jag gå ut och leta rätt på hennes tappade sko. Tur hade jag och hittade den! Sparade cirka 100 kr på att hitta hennes sko och idag så kom våran hovslagare och fixade det!


Riktigt tur hade vi, dels att jag hittade skon och att våran hovslagare kunde komma så snabbt. Idag får hon vara i sjukhagen så att hon inte tappar en till sko eller något liknande, men imorgon kommer hon få gå i sin "vanliga" hage igen tillsammans med Chess!


I alla fall så gick Ägir ett dressyrpass på banan igår. Han kändes väldigt mjuk och fin men var på ett riktigt bråk humör! haha han tyckte nog att jag var lite jobbig ;) Tränade på galoppen att han skulle samla sig och sen länga på språnget och komma tillbaka igen. Tog inte så mycket eftersom varken han eller jag orkade (inte för att jag har dålig kondis utan för att jag är sjuk) Men vi blev sams till slutet och an vart riktigt fin och fick en fin takt i sin trav och väntade på mig istället för att bara springa ifrån mig.


Mår mycket bättre idag än vad jag gjorde igår, så idag ska Ägir få gå ett dressyrpass igen och Ambrosia kommer bara få skritta ut i skogen, det var ett tag sen sist.


Ni får ha det så bra så länge så skriver jag senare! Förresten så tycker jag att det snart är dags att ta några nya bilder och byta design osv, tycker den är lite väl vintrig nu när det börjar bli vår och allt!


 


 


 

Av Julia Konradsson - 8 april 2013 08:32

Godmorgon måndag!


Nya vecka, nya tag och nya mål! Dock tråkigt att lovet redan är slut, men är hemma idag för att jag är sjuk! Ska inte gå till skolan för tidigt så att jag blir ännu mer sjuk. Men i alla fall! Hästarna ska i alla fall ridas idag, dock har jag inte bestämt vad jag ska göra än.. Men Ägir ska få gå ett dressyrpass på banan, (pappa sladdade den i förrgår och nu är den mycket bättre att rida på! Jämn och fin. Förut var det torrt där, våt där osv.)


Ambrosia har jag inte bestämt än.. Antingen ut i skogen eller dressyrpass på banan. Det återstår att se!



Igår var Chess och Ägir lediga och Ambrosia fick gå ett dressyrpass på banan. Först så skrittade jag ut henne i 15 minuter så hon var väl framskrittade och fick lite varitation. Sen gick jag in på banan och började jobba henne i skritt. På en gång kände jag att hon satt fast i vänstersidan. (vår lite svårare sida) Försökte få igenom henne, och då vart hon väldigt sur, så hon hotade mig med att ställa sig på bakbenen osv. Men jag red bara vidare och fortsatte att försöka få igenom vänstersidan.


När hon väl började komma igenom så började jag jogga fram henne i en rund och låg form, så att hon jobbade igenom hela kroppen.

Igår så stog LA:P1 delar på schemat, började med att först känna att hon lyssnade på mina skänklar och förhållningar genom att rida Kyras fyrkant. Tycker att det är en super bra övning! Innan varje hörn gjorde jag små halvhalter, och sedan skulle hon ta större steg utan att öka på steget. Väldigt nyttig träning för den här damen kan jag säga! Och vilken fin trav hon fick! Hon kom upp mer från marken med frambenen och satte sig mer på bakbenen.


När hon kändes bra i båda varven på fyrkanten så började med skolorna som är med i programmet. Gjorde en volt i början på spåret så att det är lättare för henne, för då blir det som att öppna volten resten av långsidan. Hon gjorde det riktigt bra och hon har inga problem med öppnor, hon har väldigt lätt för sig. Tyckte hon tvärade lagom mycket i öppnan.

Sen började vi med slutorna! Vi har faktiskt inte gjort det tidigare, inte för Lotta och inte i trav. Hon var grymt duktig!! Inga problem där heller, hon hade pannan ditt vi skulle och var som en "banan" i kroppen! Super duktig var hon!


Hon hade jobbbat på bra hela passet, men vi hade inte jobbat någon galopp än så vi gjorde det också. Galopperade på lite först så att hon kom igång innan det "riktiga" arbetet skulle börja. Vi ska ju som sagt starta LA:P1 i Maj, så nu är det dags för henne att börja samla sig i galoppen och traven. Fattade en ny galopp och samlade upp henne, då ville hon bryta av så jag sa till henne med pisken och bara for framåt! Hon vart skit sur på mig och sparka bakut, så det var nära att jag flög av! Då började jag skritta henne, och hon fortsatte att hota mig och hålla på! Ställde sig nästan helt på bakbenen och höll på. Så jag fick lov att säga till henne och började trava på volten, och VILKEN trav! Kunde knappt sitta ner på henne! Skulle fatta galopp igen eftersom hon inte får hölla på sådär, och det kunde jag knappt göra för hon rörde sig så stort och så mycket att jag inte hann med att fatta galopp.


Men fattade i alla fall galopp och då var hon riktigt fin! Hon gick i en kort och fin galopp, så jag joggade av henne efter det! Det blev ett jätte bra och nyttigt pass för oss både. Såna pass kan verkligen behövas!


Hoppas att ni verkligen orkade läsa allt!



Här får ni en bild från igår! Det är i början av en öppna.

 


Av Julia Konradsson - 5 april 2013 09:32

Godmorgon!


Tänk vilket underbart fint väder vi har haft här hela veckan! Så underbart, mår i alla fall mycket bättre idag än vad jag gjorde igår! Är lite seg och trött men kommer väl igång så småningom ;) Ska ta och äta frukost nu och sen börja göra mig i ordning, vi ska som sagt iväg och kolla på unghästar när mamma kommer hem. Först ska vi såklart äta lunch och sen åker vi till Strömsholm!


När vi kommer hem sen ska stallet göras klart och hästarna ska ridas. Ikväll ska jag även plugga till so-provet jag har nästa vecka på tisdag.. usch har ingen lust alls, men det måste göras! Har inte så mycket mer att skriva förutom att Ägir och Ambrosia ska gå dressyr idag och Chess ska få gå på tömmen!


Måste även fråga er (eftersom jag får så mycket kommentarer om Nikita) Vad är det som är så intressant om henne? Vill gärna veta :)

    




 


Av Julia Konradsson - 4 april 2013 21:18

Nu tänkte jag svara på den här kommentaren jag fick för ett tag sen!


Kommentar till Svar på kommentar!

Anna

Torsdag 3 jan 21:07

vilket tråkigt svar låter som om du inte uppskattar den ponnyn.....


Svar: Vad menar du med det ? Har jag någonsin sagt att jag inte uppskattar den ponnyn? Nej, skulle inte tro det va! Börjar bli ganska trött på den här cirkusen. Tycker att alla som håller på kan ta och lägga ner, och ni borde skämmas som håller på! Den dagen jag vill skriva om Nikita så gör jag det!

Om du var där när det hände så kanske du skulle förstå hur jag känner för det här. Förresten vad är du för en Anna som tydligen känner Nikita ?


Ni får gärna kommentera om ni har något roligt att kommentera! :)

 


Åh tänk! Det här var för ungefär ett år sedan, vilken fin bana vi hade då och ingen snö gud vad underbart! Just nu är våran bana väääldigt kladdig kan jag säga ;)

Ovido - Quiz & Flashcards