youngrider - -

Alla inlägg under juni 2013

Av Julia Konradsson - 27 juni 2013 23:11

Hej!


Nu är man äntligen inne efter en lång dag! Jag red hästarna på eftermiddagen istället eftersom, efter att jag hade ridit Ambrosia duschade jag henne, det blev mycket smidigare så för då fick hon vara ute ungefär hela dagen, sen (efter att jag hade duschat henne) gjorde jag en inbakad fläta i svansen så att den blir stor och "puffig" till imorgon!

Allting är i alla fall packat i en stor "påse" och putsat till imorgon, har dock inte lastat in det i bilen och trailern än då jag ska till gripen imorgon bitti och vara funktionär, och då vill jag inte ha grejerna i bilen.


Men när jag kommer hem (från gripen) kommer jag inte ha så jätte bråttom tillbaka eftersom jag startar 14,51 och vi behöver vara där ungefär 13,15, så vi har gott om tid på oss.

Men i alla fall så gick Ambrosia jätte bra idag! Har en riktigt bra känsla inför imorgon!


Hinner inte skriva så mycket mer eftersom jag ska upp tidigt imorgon bitti som sagt. Men ska ladda kameran ikväll så att mamma kan ta kort på Ambrosia och mig imorgon på framridningen osv!


Inte världens gladaste ponny efter att ha blivit duschad.. ;)

 


Färdig flätad inför imorgon!

 


 


 

Av Julia Konradsson - 27 juni 2013 08:10

Godmorgon!


Hästarna har nu fått mat och Turbo har fått gått på en promenad. Ska nu äta frukost och sen gå ut till stallet igen! Tanken är ju att jag ska rida nu på morgonen, mocka och sen putsa och fixa till sadelkammaren! Lite senare mot eftermiddagen ska jag även ta in Ambrosia och duscha henne + fixa hovskägget.


Nu måste jag ta och äta frukost! Ska försöka ta lite bättre bilder på schabrak senare idag också.


 


Av Julia Konradsson - 26 juni 2013 23:01

Det här köpte jag på Hööks igår och idag:


Vita ridbyxor

 


 


 


 


Lami cell tävlings schabrak, kommer passa fint till mina Lami cell lindor jag köpte förra året!

 


 


 


Svamp

 


Hovolja

 


 


Hink som vi ska ha vatten i till Ambrosia på tävling/träning!

 


Den går även att fälla ihop

 


Av Julia Konradsson - 26 juni 2013 22:55

Hej alla!

Imorgon blir det bara att planera dagen, ska ställa klockan tidigt imorgon för det är mycket om ska göras! All tvätt är nästan klar, i alla fall allt som är vit och det är riktigt skönt! Då behöver man inte lägga fokuset på det. Ägir, Chess och Ambrosia ska gå imorgon och stallet måste självklart göras! Tänkte göra klart fodret imorgon medans dom ändå äter upp sin morgonfodring och sedan rida Ägir och Ambrosia.

Ambrosia och Chess kommer få gå samtidigt imorgon eftersom Ägir ska skrittas ut i skogen, dock blev han inte riden idag eftersom han har gått bra i två dagar nu. Så han förtjänade att få vara ledig, men imorgon ska han få skritta ut och på lördag blir det ett dressyrpass istället för att han får vara ledig.


Allting ska även putsas imorgon in.k Ägirs träns Chess träns alla sadlar osv, sadelkammaren ska städas (ser ut som ett bombnedslag just nu..) allting ska även packas och Ambrosia ska bli duschad, flätad, ryka av manen, klippa hovskägget, svansen osv.  

Som ni ser ska allting göras imorgon då jag ska vara funktionär på fredag morgon från kl 8-10, sedan hem och byta om, lasta Ambrosia och sedan vidare tillbaka till Gripen igen! Då måste allting vara klart så vi inte behöver stressa!


Imorgon ska jag även duscha Ambrosia innan jag åker till Gripen. Vi ska tydligen vara där kl 18,30 vet dock inte riktigt vad vi ska göra, men det är säkert så att vi kommer få information om helgen och sedan kolla så att allting funkar. Men i alla fall så sen när jag kommer hem igen så hoppas jag att Ambrosias man har torkat så att jag kan fläta den!


Ska försöka blogga så gott som det går imorgon, och sedan ska jag vara flitig i helgen med att ladda in bilder och berätta om resultat osv.



Var på Hööks idag i Västerås och såååå klaaart blev det mer än ett par ridbyxor.. Håller ju på och sparar pengar till Falsterbo, men det går väl inte så jätte bra just nu.. men, men! Bilder på det kommer i nästa inlägg!


Pic. Bjuder på ett collage!

 

Av Julia Konradsson - 25 juni 2013 23:31

Hej!

Har inte bloggat på några dagar nu igen, men har verkligen haft fullt upp! Men i alla fall änkte jag skriva om den här dagen, började med att mamma och jag åkte till Hööks för att köp nya tävlingsridbyxor eftersom det är meeting nu i helgen så måste jag ha ett par till. Dock fanns de inte i Eskilstuna men de finns i Västerås, så vi ska åka dit imorgon! Passar på då det ändå ska regna imorgon ;) Köpte även hovolja och en tröja, bilder på det kommer imorgon när jag har köpt ridbyxorna!


Sen när vi kom hem så hämtade vi hö ifrån vårat fält, pappa har slagit av gräset där nere sedan har det fått torkat. Så nu har vi massor med hö till kaninerna och marsvinet, sparar några hundralappar på att göra så.


Har såklart även ridit mina fina hästar! Träningen blev inställd den här veckan, så jag kommer rida hemma istället. Ambrosia gick för övrigt SUPER bra! Även Ägir, Chess fick vara ledig idag.

 Så kul när båda går bra, men i alla fall så blir planering lite ändrad nu när träningen är inställd. Så här kommer det se ut följande vecka:


Tisdag (idag):

Ambrosia: Jogga, lösgörande arbete på fältet

Ägir: Dressyr på fältet samt några språng (språng=hoppade över några hinder också) på fältet


Onsdag:

Ambrosia: Ut i skogen

Ägir: Jogga på fältet/eller banan tillsammans med Chess


Torsdag:

Ambrosia: Jogga/Dressyr samt ut i skogen, på fältet eller banan

Ägir: Ut i skogen

Chess: Tömmkörning


Fredag:

Ambrosia: Tävling

Ägir: Jogga på fältet eller banan tillsammans med Chess


Lördag:

Ambrosia: Tävling

Ägir: Ledig

Chess: Tömmkörning


Söndag:

Ambrosia: Tävling

Ägir: Ut i skogen

Chess: Ledig


Så har jag planerat för resten av veckan, känns som att det kommer bli bra det här! Ska ta och gå och lägga mig, ska upp tidigt imorgon, men som sagt kommer det mer inlägg imorgon.

Ska även någon ta lite nya bilder och ändra headern, känns så stel, men ska försöka fixa det!

(Även försöka få bort den här fula reklamen!)


Har tyvärr inga nya bilder, så det för bli två gamla tyvärr ;)

  



    


#träning #planering

Av Julia Konradsson - 22 juni 2013 09:56

I onsdags och i torsdags var jag och tränade för Camilla. Fokuset ligger just nu på att Ambrosia ska bli lösgjord i sidorna, och i onsdags tränade vi mycket övergångar, att hon ska lyssna på min skänkel och vi jobbade även mycket lösgjordhet (Som jag skrev där uppe) på volten, i skänkelvikningar och i öppnor.

I början av passet ville hon inte alls komma igenom, men när vi väl började göra skänkelvikningar och öppnor kom hon igenom riktigt bra!! Hon fick en helt fantastisk trav med takt och riktiga knälyft!


För att få igenom Ambrosia i galoppen tränade vi mycket förvänd galopp, även där ville hon inte komma igenom i början, men senare, jisses vilken galopp hon fick och vad fin hon blev i sidorna! Det är en riktig härlig känsla när allt bara släpper, då blir hon riktigt bra! Men jag får verkligen kämpa för det kan jag lova.. ;)


I torsdags så red Camilla henne istället för mig, eftersom hon inte var så rolig på onsdagen förutom i slutet av passet. Camilla jobbade såklart med lösgjordheten, då det är vårat största problem just nu. Tänker bara ta det lite kortfattat! Ambrosia ville inte i torsdags heller, men efter ett tag gav hon efter och blev även då riktigt fin!


Två superbra pass! Även fast jag inte red på torsdagen var det väldigt nyttigt för mig att sitta och kolla när Camilla red Ambrosia, hur hon gjorde osv.


Nästa helg är det ju Gripens meeting, ska bli riktigt kul och jag är verkligen taggad! Vi ska starta Sparbanken Rekarne stora cup (samma cup som förra året) och vi kommer lägga upp ett bra schema inför nästa vecka, bland annat två pass till för Camilla. Tisdag och onsdag, på tisdagen rider Camilla och på onsdagen rider jag. Vi kommer även köra hårdträning hela sommaren! Ska bli så kul!!


Nästa veckas planering för Ambrosia:


Lördag: Skritta ut i skogen


Söndag: Jogga på fältet, fokus - lösgjordhet


Måndag: Jogga/skritta ut, fokus - lösgjordhet


Tisdag: Träning


Onsdag: Träning


Torsdag: Jogga/skritta ut, fokus - lösgjordhet


Fredag: Tävling


Lördag: Tävling


Söndag: Tävling


Det känns som ett bra upplägg, Vi är på gång! Vi är laddade! Vi är tända!


 

    




Av Julia Konradsson - 21 juni 2013 22:06

Glad Midsommar!


Önskar jag och mina fina hästar! Hoppas ni har haft/har en super bra dag, som ni kanske märkt så har det inte blivit mycket bloggande idag. Men det är ju bara Midsommar en dag om året ;)


Men imorgon kommer jag berätta om dom senaste dagarna som jag inte har bloggat!


Bjuder på en bild från Ungponny SM förra året. Vad jag längtar tillbaks. ♥

 


#midsommar


Av Julia Konradsson - 20 juni 2013 18:53

Det här använder jag:


- Två svampar

- En hink med vatten i

- Sadeltvål

- En handduk

- Bootcare set, Märke: Petrie

- Color Cream, Märke: Petrie


 


1. Jag börjar med att putsa dom med sadeltvålen:

 



2. Jag tar handduken och torkar av dom:

   


 


3. Det finns en Cleaner och en Cream, man börjar med Cleanern. Jag tar Cleanern och häller ytterst lite på svampen: (Den är lite vattenaktigt så man kan inte ta för mycket)

 


 


 


 


4. Sen låter jag den torka i några minuter och tar den andra stöveln samtidigt som jag låter den andra torka.


5. När stöveln har torkat så tar jag Creamen på svampen och "gnuggar" den på stöveln tills det börjar skina/blänka. Så gör jag på hela stöveln tills den är klart.

 


 


 


 


 


    


Resultatet! Den till vänster är putsad och den till höger som ni ser är inte putsad än!

 


 


Innan:

 


 


 


Efter:

 


 


 


 


Det syns kanske inte så tydligt på bild, men i verkligheten gör det verkligen det!


I kitet "Bootcare set" innehåller det:


- En cleaner

- En Cream

- Två putsdukar


Jag använder mig av en svamp, eftersom jag tycker det är svårare att använda sig av putsdukarna.

 


Bild tagen i mitten av April ungefär.


#tips

Ovido - Quiz & Flashcards