youngrider - -

Alla inlägg under mars 2013

Av Julia Konradsson - 30 mars 2013 14:15



Har inte skrivit hur det gick på tävlingen, men tänkte göra det nu! Vi var där i god tid, direkt när vi kom fram gick vi och start anmälde oss och sen lastade vi ut Ambrosia och jag började göra i ordning henne. Man fick endast vara 5 stycken på framridningen (eftersom framridningen och där man tävlade var i samma ridhus, så då hade dom delat upp ridhuset i två delar. En 20x40 bana där man red fram och en 20x40 bana där man tävlade.) så då skrittade jag fram henne först utomhus, så att hon var väl framskrittad.


Vi gick in på framridningen och jag började jogga fram henne. Hon kändes mjuk och fin i båda sidorna och kom bra igenom ryggen. Sen tränade jag på galoppen och traven, allting gick jätte bra!


När vi väl kom in på banan blev Ambrosia jätte spänd och gick inte framåt alls. Försökte få fram hennes riktigt fina mellantrav som hon kan, men det gick inte. Hon riktigt smög igenom hela programmet, men sen i galoppdelen var hon finare. Vi slutade på 63,448% och fick samma kritik som jag kände. Att hon inte hade tillräckligt med energi i traven, oh det var exakt det jag kände!


Men är nöjd, vi ströck oss från LA:1 och åkte hem istället.


 


 


 

Av Julia Konradsson - 30 mars 2013 12:01

Måste önska alla en GLAD PÅSK! Hoppas ni får en jätte bra dag!


Äntligen påsklov! Så himla underbart, har verkligen längtat. (fick igentligen påsklov redan i torsdags men ändå) Den här veckan kommer fokuset ligga 100 % på hästarna. Kommer hitta på annat kul också, men hästarna går såklart före allting annat.

Har skrivit om tävlingen så det kommer komma upp senare idag!


Tänkte göra ett schema för den kommande veckan vad jag ska göra med hästarna o.s.v Men det kommer senare när det är fixat och klart!


Idag så är det dressyr på schemat för Ägirs del. Ambrosia ska bara skrittas tillsammans med Chess!


Ska ta och gå ut nu så ni får ha en fortsatt bra dag!


 




Av Julia Konradsson - 15 mars 2013 20:47

Hallå bloggen!!


Haft fullt upp hela dagen i dag så har inte haft tid till att blogga. Så nu tänkte jag berätta lite! Idag har jag åkt till ridhus med Ambrosia och ridit igenom henne! Det kändes ganska bra fatiskt. Hon var lite trött från igår men hon var ändå fin. Känns bra! Joggade Ägir på banan tillsammans med mamma och Chess, båda två var riktigt fina! Ägir kändes mjuk och fin.


Nu ikväll har jag putsat upp mitt träns, stövlar, sadel och sadelgjord, packat dom flesta grejerna och just nu håller jag på och tvättar vita lindor som jag har haft idag. Ambrosia är även färdig flätad, så jag ska bara rulla upp dom imorgon. Däremot är pannluggen flätad och "upp-rullad"! Allting är klart, så imorgon ska jag bara fixa det sista och tvätta svansen på Ambrosia.


Igår så var jag även i ridhus med Ambrosia och hon var super duper fin!! Hon var väldigt följsam och mjuk i munnen samt lösgjord i båda sidorna. Sen har även Ambrosias galoppfattningar blivit helt otroligt bra!! Hon fattar verkligen bakifrån och går kvar på tygeln och inte upp med huvudet som hon gjorde förut.


Det känns faktiskt riktigt bra inför imorgon! Ska starta en LB:1 och LA:1, + så är det en eftermiddags dressyr så det är inte lika kallt. Mina startider är: LB:1 - 14,26 LA:1 - 16,48. Så det blir en ganska lång dag! Startar som sista ryttaren i LB:1 och näst sista ryttaren i LA:1, känns bra att vara en av dom sista faktiskt.


Har inte så mycket mer att skriva, så ni får ha det så bra så länge!

 


 


 


 

Av Julia Konradsson - 14 mars 2013 08:24

Godmorgon!


Vaknade precis! Kommer vara hemma resten av veckan, bara så att ni vet tänkte jag. Ska gå äta frukost snart och släppa ut hästarna. Mamma jobbar idag så jag är själv hemma tills 13-14 och då tänkte vi åka till Gunnarskäl och så ska jag rida igenom Ambrosia. Ägir och Chess ska vi skritta ut en sväng ikväll, (haha gjorde det igår också) Förresten så har jag uppdaterat min presentation! Om ni kollar i menyn så står det PRESENTATION och under "hoppas ni vill följa mig på min resa!" så står det "visa presentation" klicka där och så kommer ni till min presentation!


I alla fall så tänkte (samtidigt som jag är i stallet) kolla vad som behöver tvättas tills på lördag. Schabrak, lindor, skydd med mera.


Det har ska i alla fall göras idag:


- Mocka och fixa fodret

- Rida igenom Ambrosia i ridhus

- Skritta ut Ägir och Chess tillsammans

- Kolla vad som behöver tvättas tills lördag (mina egna kläder också)

- Putsa grejerna


Ambrosia red jag som sagt på vägen igår, hur gick det då? Det gick inte bra alls, hon var verkligen jätte spänd det var hårt underlag och till så vidare.. Hon ville inte lyssna på mina hjälper och blev riktigt sur om jag sa till henne. Så vi gick in på banan istället. Tro det eller ej men det var riktigt bra underlag där! Inte alls lika hårt som det var på vägen. Jag joggade henne och hon var mycket mer avslappnad. Dock ville hon inte ta min vänstra skänkel så fick byta pisk hand och peta lite på henne så att hon skulle ta den.


Jag gick in på volten i skritt och jobbade henne lång och låg med fina hjälper och lätt i handen. Sen ändrade jag ingeting i övergången till trav och hon var lika fin i övergången och traven. Och så gjorde jag några gånger, från trav till skritt och skritt till trav. Väldigt nyttigt att jobba övergångar på sin häst/ponny. Jag ville att hon skulle få upp ryggen och jobba igenom hela kroppen. Och det fick jag! Jätte nöjd med henne igår, vi fick ett bra avslut på det hela.


Nu ska jag ta och äta frukost och sen släppa ut hästarna!

 







Av Julia Konradsson - 13 mars 2013 09:07

Godmorgon!


Igår så skrittade jag ut Ambrosia en liten sväng. Pigg ponny kan man verkligen säga! Hoppade till för minsta lilla! Men det gick bra i alla fall, hon var duktig! Idag så är jag hemma igen.. Kommer möjligts vis vara hemma hela veckan, men vi får se.. I alla fall så ska jag skritta ut på Ägir idag, och Ambrosia ska jag jogga på vägen, känna igenom henne i båda sidorna.


Ska ta och äta frukost nu så bloggar jag mer senare!


Pic, detta kommer jag nog göra hela förmiddagen nu.. ;)

 


   


 


Bjuder på några bilder som jag tog igår också!

 


 


 


 


Tänkte ta kort på Ägir när han äter upp all sin Hippo K9 som han får när han kommer in med krafft och morötter, men det gick inte så jätte bra..

 


 


Ambrosia blev lagom glad när jag skulle rida henne.. ;)

 


 


Bytt ut våran klocka i stallet till en som blev mycket snyggare!!

 

Av Julia Konradsson - 13 mars 2013 08:10

Nu har jag tagit kort på mina nya stövlar! Ni vet att jag skulle sälja grejer för att köpa Cavallo Piaffen, men vi hittade faktiskt ett par Cavallo Piaffe Plus, som var begagnade på Hästnet för 3500kr (dom kostar i nypris cirka 7700kr) Dom ser nästan helt nya ut och hon hade bara ridit i dom ungefär 10 gånger! Dom var exakt min storlek, så det vart 4000kr billigare!


Vi fick hem dom förra veckan, och när jag var på Gunnarskäl i torsdags förra veckan så red jag i dom för första gången. Vilken skillnad på stövlar! Dom var riktigt riktigt riktigt sköna att rida i! Vilka dröm stövlar..



 


 


 


 


 


 


 


 


 


  Så ser dom ut i alla fall!



Av Julia Konradsson - 12 mars 2013 08:01

Som ni kanske vet på Sportlovet så skulle jag på ERFs årsmöte (jag är inte medlem hos dom längre) Varför jag gick på deras årsmöte var för att:

 För att under 2012 så startade jag Ungponny SM på Ambrosia och tog silver medalj i DM med Ägir. Och om man deltar i DM (eller SM och liknade) så ska man få en så kallad Utmärkelse. (även fast man inte är medlem längre i klubben, därför att vi var medlemar 2012 och det var då det hände)
 
Och jag fick en utmärkelse för att jag tog silver medalj på Ägir i DM! Vart jätte glad! Jag fick ett jätte fint paket från.. Sanna Nilsson Dressyrbutik!
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag fick 200 kr i Presentkort! Jätte bra då vi har beställt ett träns och bett från dom till Ambrosia! Jätte snyggt är det och nu blir det 200 kr billigare också!
 
 
 
 
Av Julia Konradsson - 12 mars 2013 07:27

Godmorgon alla läsare!


Var hemma igår och är hemma idag, är fortfarande sjuk men har i alla fall blivit bättre! Eftersom jag ska tävla på lördag och inte orkar rida henne (dressyr) så tänkte vi höra med Lotta om hon har tid någon dag i veckan och rida igenom henne. Så kan jag hoppa upp efter och bara känna lite på henne!

Idag om jag orkar så ska jag i såna fall skritta ut Ambrosia och Ägir, dom är riktigt busiga i hagen nu kan man säga.


Tänkte även börja gå igenom lite grejer till tävlingen, man ska vara ute i god tid!


Kommer snart ett inlägg om.. Mina stövlar?


   


 


 


Mina älsklingar ♥



Ovido - Quiz & Flashcards