youngrider - -

Alla inlägg under juni 2012

Av Julia Konradsson - 22 juni 2012 16:15

Idag är det midsommarafton, och jag önskar er alla en riktigt bra dag!


Har ridit båda hästarna och stallet är klart. Skönt! Nu ska jag bara städa mitt rum, och fixa mig själv iordning. Och hoppas på att strömmen kommer tillbaka! Man kan ju inte göra någonting när det inte finns någon ström, så det är bara att vänta ;)


Men efter att ha städat mitt rum osv, så ska jag och min familj spela kubb medans vi väntar på att strömmen ska komma tillbaka ;)



Av Julia Konradsson - 21 juni 2012 20:49

Hej alla läsare!


Förlåt för så dåliga uppdateringar, har haft ganska mycket och inte haft tid till att blogga. Men igår bestämde jag att idag/igår fick Ägir och Ambrosia Midsommar ledigt!


Men imorgon ska jag rida dom, (vet att midsommar är imorgon) Ägir ska jag jobba nere på fältet/och busa ;) Ambrosia ska jag skritta ut i skogen på. Så det blir ganska lugnt med hästarna imorgon också ;) Tänkte svara på en kommentar i samma inägg också!


Kommentar till Mycket Att Göra.

EBBA

Onsdag 20 juni 14:08

åh, du har riktigt snygga stövlar! synd att du inte vet vad det är för märke

för jag behöver inhandla ett par till stövlar..


Svar:

Tack så mycket!


Har kollat upp det och dom är köpta på Hööks. Jag köpte dom för ungefär ett år sedan, men jag tror dom ska finnas kvar. Dom är väldigt stela i början, men det är väl alla stövlar ;) Men dom är riktigt sköna att rida i ochh har varit bra kvaliteé på stövlarna!


Här är en länk: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=200035&deptid=80&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC klicka på länken för att komma till stövlarna ;)


 

Av Julia Konradsson - 20 juni 2012 11:53

Hej alla läsare!


Idag kommer jag ha massor att göra. Ska äta lunch nu, ochs en ta och gå ut till stallet. Ska göra hela stallet idag, eftersom mamma jobbar ett dygn, började kl 09,00 i morse och slutar kl 09,00 imorgon. Plus så ska två hästar ridas idag. Fast Ambrosia ska bara skrittas ut, så det är inte så jobbigt ;) Ägir har haft det lite lugnt nu, så idag ska han galoppjobbas nere på fältet ;)


Dagens att göra:


Fodra lunch

Mocka och göra foder till hästarna

Rida Ägir och Ambrosia

Duscha Nikita, Ägir, Ambrosia och Chess (Om jag hinner med alla fyra, annars blir det två idag och två imorgon)

Städa mitt rum


Ungefär allt det ;) Men vi får se om jag hinner duscha hästarna idag ;)



Bloggar mer under dagen!


 





Av Julia Konradsson - 19 juni 2012 20:33

Ambrosia var riktigt fin idag! Det vart mest bus nere på fältet, galopperade och travade i det höga gräset ;) Men iallafall började ridpasset med att jogga fram henne, hon var fin, och hade fin takt. Sen började jag att galoppera fram henne, hon var verkligen på huget! Vi tog en skrittpaus och då kom mamma ner och började ta kort!


Så jag har lite bilder att bjuda på ;) Efter skrittpausen, jobbade jag henne mycket på att få så fina och mjuka övergångar som möjligt. Det gick riktigt bra! Så efter det blev det bus i det höga gräset ;) Tyckte att det räckte för henne idag.


Hon fick en välförtjänt avskrittning i skogen ;)


Om ni kilckar på bilderna blir dom större

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


   

Av Julia Konradsson - 19 juni 2012 16:21

Tyvärr blev det ingen träning idag, Lena hade skickat ett sms om att det inte skulle bli något på Gunnarskäl den här veckan. Hon hade glömt att säga det till oss i fredags . Tur att vi inte hann åka, Ambrosia var färdig lastad och klar. Tråkigt, menmen. Ska ta och vila en stund för att sen gå ut till stallet och rida Ambrosia ;)

Skriver mer sen!


 

Av Julia Konradsson - 19 juni 2012 09:57

Godmorgon alla läsare!


Har precis gått upp, tog en liten sovmorgon idag ;) Men idag är det träning som gäller! Vi kommer åka med Ambrosia till Gunnarskäl för träning för Lena A, nu blir det hårdkörning ;) Nu har vi kvalen till Falkenberg så nu behöver vi inte tänka mer på att få dom kvalen. Nu vill vi ha kval till Ungponny SM som är 10-12 augusti 2012, arrangör Föreningen för Equality Riders, kommer hålla i det i år.


Så här kommer veckans planering se ut. (Gör ända fram till tisdag nästa vecka)

 

Idag: Träning för Lena på Gunnarskäl.

Onsdag: Skritta ut.

Torsdag: Vila.

Fredag: Dressyrpass.

Lördag: Joggas.

Söndag: Ridas ut, rida i genom programmen. 50/50

Måndag: Skrittjobba henne nere på fältet.

Tisdag: Kvällsdressyr i Katrineholm. (Tävling)

 

Kommer starta två klasser, LB1 och LA1. Hoppas hon sköter sig då ;)



Bloggar mer under dagen!


 

Av Julia Konradsson - 18 juni 2012 22:22

Tänkte svara på en kommentar jag hade fått tidigare idag!


Kommentar till Lektionen!

                     EBBA

                           Måndag 18 juni 10:34


är du bara tretton år och rider så jäkla bra? herregud, you go girl!


hade bara en fråga, vad är egentligen young riders? har hört att det är när man är under artton år och tävlar stor häst.. ska skaffa en stor häst som jag kan tävla LA och är fjorton år, hur tävlar man då? med vuxna?.. finns det inte grupper (alltså young riders) som är med stora hästar och ungdomar, eller hur ligger det till?


Svar:


Hej Ebba!

  Åh, tack vad glad jag blir!


Man är Junior fram till det år man fyller artton år och efter det så blir man Young rider, alltså mellan nitton till det år man fyller tjugoett. Internationellt får man bara tävla ponny till det år man fyller sexton. Dom flesta som bor i Utlandet det vill säga t.ex Tyskland, Danmark, med flera länder, när dom ponnyryttarna har fyllt sexton byter till stor häst för att kunna tävla som Young rider när dom fyllt artton. När man är under artton och tävlar med storhäst så tävlar man mot andra storhästar och det vill säga vuxna. Det är ingen skillnad på vanliga tävlingar, alla tävlar mot alla, juniorer som seniorer. Det är inte först i mäskerskapen som det blir skillnad.



Så har jag uppfattat det iallafall :)


Hoppas du är nöjd med ditt svar, annars får du kommentera ;) Önskar dig ett stort Lycka till!

 

 

Av Julia Konradsson - 18 juni 2012 19:08

Hej alla läsare!


Har verkligen inte haft tid att blogga idag! Men nu tänkte jag berätta om tävlingen igår. Det var verkligen ett hemskt väder! Men efter ett tag så började det att lätta upp, så jag slapp rida fram i ösregn ;) Det hade regnat så mycket så att "tävlingsbanorna" var blöta. Och framridningen, men det var tydligen bättre nu än vad det hade varit tidigare på morgonen.


Framridningen till LB1:

 

Hon kändes fin, det var ingen wow känsla, men hon kändes fin. Hon var lite rädd för vattenpölarna som var på framridningen, så hon tog jätte steg över dom ;) Efter att jag hade joggat och skrittat fram henne, så började jag att jobba henne. Hon var mycket finare! Och galoppen var underbar! Går inte att beskriva, men den var helt underbar! Hon var även lite busig, antagligen överskotts energi ;) Jag tyckte att jag red fram henne tillräckligt länge, hon var lite för pigg, men det gör inget!


Två bilder från framridningen

 


 



På banan:

 

Först fick jag rida runt i collectingring, hon var lite spänd för alla vattenpölar och pubilken. Jag fick min startsignal ganska snabbt! Vilket jag tyckte var bra. När jag red in mellan staketet så var hon lite spänd. Men efter det så gick det bra. Hon gjorde en fin halt, men sen började det.. När vi skulle fram i trav igen så började hon att rygga. Och då så tröck jag till henne med sporrarna och då stegrade hon sig två gånger. Hon stog rakt upp i luften, och då trodde jag att jag skulle bli utesluten, men hon slutade och jag kunde bara fortsätta på programmet. Hon var väldigt fin genom serpetinerna och sen när jag skulle göra en mellantrav så fattade hon galopp istället (!) men jag fick tillbaka henne snabbt och hon gjorde en riktigt fin längning efter det! Hon var riktigt fin genom resten av trav och skritt delen. Galoppen började bra, men sen busade hon lite ;) Men jag var riktigt nöjd med henne! Hon kändes jätte fin när hon inte bråkade/busade ;) Vågade inte kolla på protokollet sen, men gissa om jag blev lite smått chockad?! 65,865 % blev procenten! Jag blev grymt glad och chockad! Så nu är sista kvalet till Ungponny Championatet i Falkenberg klart! Och det betyder att vi är färdig kvalade! :D


Bilder från banan

    


 


 


 


 


 



Framridningen LA1:

 

Sen var det ju bara att ladda om till LA1! När jag började trava fram henne, var hon som en dröm att rida! Jag behövde inte göra någonting, hon bara gick. Underbara Ponny ♥ Jag skrittade henne ganska mycket, eftersom hon var så himla fin! Men jag bestämde mig för att träna på uppridningar, eftersom hon hade stegrat sig i LB1. Första gången gjorde hon samma sak, men då ryggade hon bara. Framsteg! Andra gången gjorde hon ingenting och tredje gången var hon jätte fin! Så jag behövde inte träna mer på det ;) Märkte att jag hade tagit ut henne aaalldeles för tidigt, men jag trodde att hon skulle behöva den tiden för att hon var så busig och bråkig i förra klassen. Men det behövde hon inte, så det blev mest skritt.


På banan:


När jag väl fick komma in i collectingring så var hon jätte fin, lite trött bara. Hon hade inte det här "gooet" som jag hade velat haft. När jag väl fick startsignalen, och red upp så var hon fin. Och efter halten så var hon fin, ingen ryggning ;) Jag tyckte hon var fin, men hon blev seg inne på banan. Och gick över tygeln, hon orkade inte. Jag hade ridit fram för länge. Var lite besviken när jag gick ut ifrån banan, men det är bara att spotta i nävarna och ta nya tag ;) När jag väl fick procenten så tyckte jag att jag fick lite väl lågt. Jag hade en bättre känsla en så, 53,947 % menmen.


   


 


 

Ovido - Quiz & Flashcards