youngrider - -

Alla inlägg under juli 2012

Av Julia Konradsson - 18 juli 2012 10:14

Godmorgon alla läsare!


Vaknade nyss, tog en ordentlig sovmorgon efter dagen igår. Men i alla fall förlåt för dåliga uppdateringar igår kväll, men var i stallet hela kvällen! Motionerade mina hästar, och plockade undan lite grejer som låg i stallet. Men ridapssen igår:


Ambrosia: Jag skrittade ut henne först, eftersom det var så mycket ohyra. Skrittade ner till galoppslingan, och hon var som en bomb att sitta på! Tänkte försöka galoppera men hon var så spänd dom första gångerna så jag travade henne istället. Men sen släppte det, så jag fick fram henne i galopp tillslut ;) Hon var riktigt rolig, och det var mycket vattenpölar så dom tycke hon var extra läskiga ;) Är nöjd med henne, hon fick ju vara ledig igår, så hon hade extra mycket energi idag!


Ägir: Jobbade jag ett dressyrpass på banan lite senare mot kvällen, då det inte var så mycket ohyra. Han var lite stel så jag jobbade på att få honom mjuk i båda sidor, både i galopp, trav och skritt. Mycket övergångar och 8-volter, det blev bättre mot slutet av ridpasset. Vi jobbade även 10-volter i galopp och skänkelvikningar. Han vart mjuk och fin, och jag är riktigt nöjd med honom!


Idag blir det ett dressyrpass på båda hästarna, men det blir lite senare mot kvällen!


Nu ska jag dra ner till stallet och fixa sadelkammaren, det är en riktig röra!


 





Av Julia Konradsson - 17 juli 2012 17:41

Nu har Nikita flyttat. Hoppas hon kommer trivas.


 

Av Julia Konradsson - 17 juli 2012 12:46

Hallå!

Nu har appen äntligen kommit till iPhone också!

Men i alla fall så tänkte jag berätta om gårdagen. Igår var jag riktigt seg kan jag arligt erkänna ;) Men igår bestämde jag att både Ägir och Ambrosia skulle få vara lediga. Så idag blir det hårdkörning för Ägirs del och Ambrosia ska få gå ut i skogen.

Bloggar mer under dagen.

/ Julia


Av Julia Konradsson - 16 juli 2012 09:42

Godmorgon alla läsare!


Vaknade precis! Ska ta något att äta och sen gå ut till stallet ;) Men tänkte i alla fall berätta om gårdagen!



Vi åkte ju som sagt 5,15 och det skulle ta ungefär 2 timmar och 1 halvtimme. Vi åkte över Strängnäs, eftersom pappa kunde den vägen. Men vi var i alla fall framme 8,20 så vi hade gått om tid att startanmäla och lämna in kvalkortet för Ungponny SM. Sen gick vi runt och kollade tävlingsplatsen, vart fram ridningen låg osv. Sen började det ösregna! De var verkligen inget bra väder! Så jag började göra iordning Ambrosia.


Hade även med flugluva till henne, en Glen Gordon luva i hennes färger! Matchade även väldigt bra till schabraket! Tur som var hade jag med mig regntäcke till henne. Så efter att jag hade tränsat henne och lastat ur henne, så fick pappa hålla i henne och jag fort på med sadel och regtäcke, så att hon inte blev så blöt. Men allt gick bra och vi gick mot ridhuset.


Framridningen:


Hon var som en dröm att rida! Hon har aldrig varit så fin som hon var då, det kändes super! Ridhuset var även väldigt väldigt fint, och det var bra underlag! Ambrosia gillade verkligen underlaget, först skrittade jag fram henne (såklart) sen började jag jogga och bra värma upp henne. Hon var lösgjord och fin i båda sidor. Tränade på 10-volter eftersom det är våran svaga sida. Och hon gjorde det väldigt bra!


Skrittade henne mestadels så att hon inte blev allt för trött.



På banan:


Tyvärr var det utomhus, banan var väldigt blöt med stora vattenpölar. Den var också ojämn, så Ambrosia gillade inte underlaget. Hon smög fram genom vattenpölarna ;) Men Ambrosia skötte sig bra mestadels, bra träning för henne. Man måste ju kunna rida i alla väder och underlag. Hela travprogrammet + skrittprogrammet var bra, förutom att jag inte riktigt fick fram mellantraven.


Hon var super fin i skritten, men galoppfattningen från skritt blev inte bra. Hon började trava, och sen fattade hon fel galopp. Det var mitt fel också för att jag inte förberedde för galopp. Så serpentin bågarna åt höger blev riktigt dålig, eller rättare sagt det blev ingen åt höger ;) Efter andra bågen fick jag fram henne i galopp och volten blev riktigt bra! Serpentin bågarna åt vänster satte vi! Hon var mjuk och fin igenom serpentinerna och volten.


Början och slutet av programmet var ritkigt bra, fick också till en fin halt i slutet!



Vi slutade på en tredje plats på 69,4 %! Trots stora missar i galoppen! Tänkte vad hon kan få när hon går riktigt bra!



Så nu är vi färdig kvalade för Ungponny SM!


Finaste tjejen!


Bilder från framridningen.

 


 


 







Av Julia Konradsson - 15 juli 2012 23:41

Hej alla läsare!


Idag har jag varit riktigt dålig på att blogga! Men imorgon blir det bättre! Just nu så bloggar jag från mobilen, tyvärr har inte bloggplatsen appen till iPhone inte kommit än. Så jag är inne på nätet och bloggar ;)


Men i alla fall så kommer jag berätta om tävlingen imorgon, är helt slut! Har varit i stallet hela eftermiddag, så har inte haft tid att blogga ;) Men tänkte i alla fall berätta morgondagens planer.


Ägir: dressyrpass

Ambrosia: skritta ut i skogen

Bada Ägir

Fixa stallet

Plocka undan alla grejer som ligger framme osv.


Det här är bara lite av det som ska göras! Men som sagt bloggar mer imorgon, Godnatt alla läsare! ;)


 


Har glömt att visa alla bilder på Ägir också! Men visar det imorgon ;)

Av Julia Konradsson - 15 juli 2012 05:19

Godmorgon!


Nu sitter vi i bilen på väg till Rånäs Ridklubb, TaggaTagga! Gick upp kl 4 för att fixa håret och Ambrosia, vi skulle komma iväg kl 5,15 och det gjorde vi ;) Ska plugga program nu samt äta frukost, hann inte göra det innan vi åkte ;)


Det kommer ta cirka 2 timmar och 1 halvtimme till Rånäs och jag startar ungefär 6-7 minuter efter första start. (Har inte fått starttid eftersom det är så få starter) Det känns bra att vara ute i god tid i alla fall! ;)


Nej, nu ska jag ta och vara lite social här! (Det är bara jag och pappa som åker, mamma jobbar)


Bjuder på två bilder från igår kväll ;)


 


 


Visst vart knopparna snygga!? Är riktigt nöjd med dom! ;)



Av Julia Konradsson - 12 juli 2012 22:19


Både Ägir och Ambrosia var super fina idag! Är så nöjd med båda två!


Ägir: Det blev mycket lösgörande övningar och övergångar. Han vart lite små sur på mig när jag krävde lite mer av honom! Men det var bara att köra på! Och han vart riktigt fin, han blev som en gummiboll! Jobbade också på skänkelvikningar samt öppnor och slutor. Han var mjuk och fin i höger varv, i vänster varv var han mycket starkare. Han ville inte riktigt ställa igenom i vänster. Men gjorde mycket ått-volter och skänkelvikningar, han blev mycket mjukare. Han gjorde även jättejätte fin lägning i slutet! Är super nöjd med honom! Imorgon så ska han få gå ut i skogen till "galoppslingan" så ska vi ta och busa! ;)


Ambrosia: Var super fin hon med! Allt kändes super och jag har en riktigt bra känsla inför Söndag! Vi red som sagt igenom LA för Ungponny idag med, och hon var mycket finare och mjukare idag än sist. Det ända jag måste tänka på är, halvhalter halvhalter halvhalter halvhalter, väldigt lätt för mig att glömma det. Så på lördag och söndag kommer jag verkligen tänka på det! Men i alla fall är super nöjd med henne med ! Imorgon ska hon också få gå ut i skogen ner till "galoppslingan" så kanske jag kan galoppera henne med, om hon inte är lika spänd och sprallig som hon var igår ;)


Vilka underbara ponnyer jag har! Sån tur att jag har dom!



Mamma tog inga kort idag, själv kände inte jag för det. Får hoppas på bra väder imorgon så kan mamma ta kort då när jag skrittar ut ;)


   


 



Av Julia Konradsson - 12 juli 2012 09:20

Godmorgon alla läsare.


Vaknade precis, ska ta någoting att äta, och sen börja städa. Tänkte städa mitt rum nu på morgonen, sen senare mot eftermiddagen så ska jag rida mina hästar. Det blir dressyrpass på dom båda, ska se till att ladda kameran nu, så kanske mamma kan ta några bilder? Ambrosia ska jag rida igenom LA för Ungponny som jag ska rida i Rånäs på Söndag, och Ägir blir det ett dressyrpass, det kommer bli mycket övergångar och lösgörande övningar.


Kanske blir någon outfit också? Vi får se, men bloggar i alla fall mer i eftermiddag/kväll.


 


                                  

Ovido - Quiz & Flashcards