youngrider - -

Alla inlägg under december 2011

Av Julia Konradsson - 17 december 2011 20:02

Har precis bakat pepparkakor! Nu är det bara att vänta på att dom blir klara! ;)

Det snöade faktiskt här idag, man får lite julkänsla ;)


Degen ;)




I ungnen ska ut om 4 minuter ;) 

   

   




Av Julia Konradsson - 17 december 2011 14:40

Gud vilka fina ponnyer jag har! ♥ Skrev ju inte igår så tänkte berätta idag istället ;)


I torsdags så red jag bara Ägir, Ambrosia fick vila.


Men iaf så var Ägir väldigt stark och gick som han ville, men mamma hjälpte mig och vi fick igenom det. Jag red många övergångar, skritt trav skritt trav skritt trav. Som fick honom mer och mer lösgjord. Sen galopperade jag och då fick jag göra många övergångar igen. Jag var på volten och galopperade ungefär tre galoppsprång och sen gjorde jag halt. Fattade ny galopp från halt och galopperade tre galoppsprång igen och gjorde halt. Jag gjorde så några gånger, men jag fick inte riktigt igenom det, då så fick jag trava på honom så att han lyssnade på mig. Och då bara lossnade det, han riktigt travde igenom kroppen!


Och då gjorde vi en mellan trav och han bara travade på! Har aldrig fått en så fin mellan trav på honom! Han riktigt längde på frambenen/steget! Det var riktigt magiskt! Tänk om han bara visade det, när han ska visa det! ;) Men det ska vi fixa!


Men till Ambrosia då! Jag red henne igår men inte Ägir, så jag rider dom varannan dag, men det kommer bara bli så den här veckan ;)


Jag jobbade mycket på takten och lösgjordheten igår. I början så gjorde jag några volter och serpentiner, för att få henne mer lösgjord. Hon var fin ända från när jag tog tyglarna och tills vi gick in. Vi har riktigt hittat varandra nu! Super kul är det! Sen blev det galopparbete, gjorde sammasak som med Ägir, fast jag gjorde inte lika många avbrott. Jag gjorde så några gånger så att hon lyssnade på mig. När hon lyssnade på mig så galopperade vi runt fyrkanten, (Fyrkantsspåret) som jag brukar kalla det ;) Då bytte vi till vänster varv, då märkte jag att vänster varv var hennes svåra varv. Så jag fick ha mycket koll på högertygeln, så att jag inte släppte efter för mycket i den. Gjorde sammasak som i andra varvet.


Efter det så travde jag rätt mycket, gjorde olika övningar t.ex skänkelvikning. Men som sagt så var hon super fin! Var riktigt nöjd med henne igår! Och Ägir, såklart! ;) ♥


 



Av Julia Konradsson - 15 december 2011 21:39

Sitter nu och pluggar eng-läxan till imorgon, och är snart klar! ;)

Skriver mer imorgon, då ska jag berätta hur det gick för mig och Ägir och Ambrosia ;)

Men ska plugga vidare nu! Ses imorrn!

Av Julia Konradsson - 15 december 2011 16:11

Har nu kommit hem ifrån skolan, och ska snart gå ut och rida! Det blir bara jogga och lösgörande för hästarna idag. Det har inte blivit så mycket jobb för hästarna den här veckan. Men nästa vecka så ska vi komma igång igen, första tävlingen för Ägir nästa år är i Katrineholm den 21 Januari! Så nu är det nog dags att börja rida på riktigt igen, för både Ambrosia och Ägir ;)


Så nu kommer jag att börja satsa på båda hästarna! För Ambrosia ska ju ut i vår också, iaf om hon fortsätter så här! :) Snart är det ju Jul och Jullov också, längtar! Då får man ju ännu mer tid med hästarna, och så kan man ju träna när det är ljust ute, och kunna rida ut mer ;)


Pic. Fina ponny!

   

Av Julia Konradsson - 14 december 2011 19:17

I morse när mamma skulle gå ner till stallet och släppa ut hästarna, så såg hon att Chess högra öga var svullet! Chess kunde tydligen bara öppna höger ögat 1 cm. Då fick hon ju ringa till våran veterinär (Göran Ström) Och berätta vad som hade hänt och be honom komma. Han sa att han kan komma senare i kväll och att Chess skulle få stå inne idag.


Sagt och gjort, så Chess fick stå inne idag, och när hon stod inne så blev ögat bara bättre och bättre. Så när Ström kom så var hon mycket finare i ögat än i morse. Han kollade Chess öga och sa att det inte var någon fara med hornhinnan. Troligen har hon fått ett slag över ögat, så att det svullnade upp och blev rött.


Då passade mamma på att vac. Chess mot botulism och influensa. Hon skulle igentligen vac. I början av Januari. Chess får inte gå ut om det blåser för mycket imorgon och hennes öga måste vi hålla koll på ;)


Om inte Chess blir frisk om några dagar så kommer Ström ut igen och då ska hon behandlas. Hon stod som ett ljus, när han lyste henne i ögat. Han tyckte att hon var jätte duktig ;)


Pic. Bild på Chess från i sommras ;)







Av Julia Konradsson - 13 december 2011 17:06

Nu får jag faktiskt ta och börja blogga lite! Har iaf börjat att sätta igång hästarna igen, nu i början så skrittar jag dom och sen så blir det att komma igång på riktigt! Igår så var mamma så snäll så att hon tömmkörde Ägir åt mig. Och Ambrosia skrittade & travade jag på banan med Chess, hann inte rida ut. Det blir ju så mörkt fort nu! Ambrosia gick så fantastiskt bra igår!


Tänk vad bra det kan vara med vila! Ägir hade också gått bra, särskilt i vänstervarv. I höger så hade han varit väldigt stark! Men det tog mamma igenom, och det blev bra till slut ;) Idag så fick alla hästar ledigt!


 



Av Julia Konradsson - 10 december 2011 19:49

Sorry... Har faktiskt inte haft tid idag, har skrittat mina fina ponnyer och sen åkte jag in till Tuna Park ;) Nästan klar med alla julklappar! Både Ägir och Ambrosia var pigga idag, skrittade Ambrosia med Chess på fältet idag. Och jag skrittade ut Ägir i skogen, stackarn. Han frös faktiskt. Han är ju klippt, men det var väl behövligt! ;)


O just det! Glömde att skriva igår att nu har hästarna sulor och broddar i skorna! Skönt! Nu behöver man inte vara orolig att dom ska göra illa sig.


Har inte så mycket mer att skriva, så ni får en "liten" uppdatering idag ;)


 


Lite sudig bild



Och Ägir hade även dessa! Visst får man lite Jul känsla ;) 




Av Julia Konradsson - 10 december 2011 19:49

Sorry... Har faktiskt inte haft tid idag, har skrittat mina fina ponnyer och sen åkte jag in till Tuna Park ;) Nästan klar med alla julklappar! Både Ägir och Ambrosia var pigga idag, skrittade Ambrosia med Chess på fältet idag. Och jag skrittade ut Ägir i skogen, stackarn. Han frös faktiskt. Han är ju klippt, men det var väl behövligt! ;)


O just det! Glömde att skriva igår att nu har hästarna sulor och broddar i skorna! Skönt! Nu behöver man inte vara orolig att dom ska göra illa sig.


Har inte så mycket mer att skriva, så ni får en "liten" uppdatering idag ;)


 


Lite sudig bild



Och Ägir hade även dessa! Visst får man lite Jul känsla ;) 




Ovido - Quiz & Flashcards