youngrider - -

Alla inlägg under december 2011

Av Julia Konradsson - 9 december 2011 22:22

Sitter nu och kollar på Idol, Heja Robin!!!

Rösta, rösta, rösta! Snart börjar det igen (Är reklam just nu)

Kom igen nu alla rösta på Robin!!

Av Julia Konradsson - 9 december 2011 17:48

Har ni hört talas om Magic Brush? Det har jag, men jag har aldrig prövat.

Alla säger att dom är jätte bra, så man måste ju prova någongång ;)


- Har ni prövat?

- Hur är dom? (Tycker ni)

- Hur mycket kostar dom?

- Vart kan man köpa dom?


Pic. Bild lånad från google.

 

Av Julia Konradsson - 9 december 2011 15:25

Första gången jag är med i en tävling faktiskt! Hoppas jag har turen på min sida ;)

Är med och tävlar om ett BR Carribean blue schabrak + lindor hos http://topdressage.blogg.se

Klicka HÄR för att komma till tävlingen ;)


 

Av Julia Konradsson - 8 december 2011 16:33

När min kompis Cornelia köpte sitt Swarovski pannband i Globen, så sa dom att man skulle ha på Nagellack. Ni vet det här genomskinliga, så ni som har prova! Har själv inte provat än, men det ska jag ;) Cornelia hade provat och hon sa att det var jätte bra! Så ta chansen och prova!


Pic. Bild på mitt Swarovski pannband




Av Julia Konradsson - 8 december 2011 16:12


För över sju år sedan köpte startade Agria ett projekt. De köpte utdömda hästar och omplacerade dem. Detta då veterinärer på Agria ansåg att det var ridproblemen som var orsak till problemen. Alla hästar som räddades från en säker död mår nu bra och flera tävlas aktivt. Jag blir så glad när jag läste detta första gången, så glad att Agria vågade genomföra projektet som bevisar att alltför många hästar blir utdömda i onödan.
Jag vet att ni älskar era hästar. Så fortsätt att älska dem och rehabilitera dem istället för att ta livet av dem.
- Veterinär Charlie Lindberg, läs mer här
Titta på filmen och dela med er av era tankar!
Av Julia Konradsson - 8 december 2011 16:02

 


Jag gissar att inte många missat det nya märket Fager Design. Kul med lite annat ;)

Av Julia Konradsson - 8 december 2011 15:34

Gick faktiskt till skolan idag, känner mig mycket bättre!

Ska ta min sista penselin nu på eftermiddan ;) Och imorgon kommer hovslagaren, kl 8,00 på morgonen. Det är super! Har inte kunnat ridit nu när det har varit snö/kram snö. Dom får ju såna sulor nu och jag vill ju inte att dom ska bryta benen av sig om dom råkar halka. Det var tillräkligt läskigt när jag skulle ta kort på Ägir.

(Det var därför jag inte tog på Ambrosia, för hon har rätt mycket översköts energi) 


Men kanske i helgen så kommer jag att ta igen! ;) Sen blir det dressyr som gäller, nä vi ska först skritta ut i några dagar, för dom har ju stått i ungefär 2-3 veckor. Hade ju inte tänkt att dom skulle få vintervila när jag var sjuk, men det är sånt som händer ;)


Så nu får man rida i mörker och kyla, men vad gör man inte för att bli bäst och nå det allra bästa med varje häst!


 


Av Julia Konradsson - 7 december 2011 11:19

Ur tidningen - Allt om Dressyr så hittade jag massor med bra tips! Tänkte ta en del ifrån Träningsblock 4


Så gör du Hästen Lösgjord

 

Lösgjordhet är A och O vid ridning.

Att få hästen dit är inget Hokuspokus.

Tvärtom.


Lämnar man hästar i fred kommer det inte att göra någoting för att bli lösgjorda. Det är trots allt vi som vill att de ska gå fint i dressyr eller hoppa hinder felfritt - vilket är anledningen till att de bör vara lösgjorda. Hästar behöver inte vara lösgjorda för att fly från rovdjur, för att springa till maten eller söka upp deras flock, vilket i stort sett är allt de bryr sig om. Så lösgjordhet hos din häst kommer inte av sig själv - du måste arbeta fram den. Vi visar hur du gör.


1. Stretcha

I skritt, erbjuder hästen att sträcka sig framåt-nedåt med sin nos och nacke genom att bredda mellan händerna och rida honom framåt mot det V som uppstår. Skruva dig inte med sätet i sadeln eftersom det kommer att skapa spänning i ryggen hos hästen. Rid inga snäva volter eller svängar vid denna tidpunkt eftersom du vill att hästen ska sträcka ut och lossna innan du börjar arbeta honom på allvar.


4. Rid i öppna

Etablera en bra arbetstrav i båda varven. Börja övningen i ena varvet när du kommer ur kortsidan mot långsidan. För in framdelen innanför spåret och rid i öppna längs med långsidan. Böj hästen runt innerskänkeln . Mitt på långsidan, lägg en tiometersvolt och när du kommer tillbaka till långsidan, rid i öppna resten av långsidan. Vid slutet av långsidan, lägg en ny volt och fortsätt sedan i trav längs kort- och långsidan. Repetera i andra varvet.


En riktig utförd öppna görs inte med för mycket ställning i nacken.


I sluta rör sig hästen ställd i nacken och böjd runt innerskänkeln i rörelseriktiningen. Han går på tre spår med yttre bakbenet och inre frambenet på samma spår.


Fler tips

 

Håll hästen frisk, lycklig och i form för jobbet


- Variera hans arbete så att det är

intressant för honom och ge honom

minst en vilodag i veckan.


- Om hästen har tävlat, låt hästen ridpass

handla enbart om lösgjordhet.


- Ingen vilodag precis före tävling.


- Ge honom elektrolyter, salter och

vatten för att undvika uttorkning om

han arbetar hårt eller det är väldigt

varmt.


- Försök att hålla samma rutiner

varje dag.


- Om du kan, arbeta hästen efter att

han kommer från stallet och inte direkt

från hagen.


- Lär dig hur din häst uppför sig i

normala fall, så att du kan upptäcka

direkt när något är fel.


- Se till att ha en riktig sammansatt

foderstat. Ta gärna råd av fodetillverkarnas

experter.


Tyckte ni detta var kul eller bra?

För i såna fall kan jag skriva mer om dom andra träningsblocken, och ni får rösta eller välja vilket träningsblock ni vill att jag ska skriva om, det är 1-10 ;)


Hoppas att ni orkade läsa allt + skrev inte alla övningar. Det skulle ni nog inte orka läsa ;)  Sen är det ju bilder i tidningen, som jag inte la in.

Ovido - Quiz & Flashcards